Onderzoeker (m/v) gebruikers & gedrag nieuwe mediatechnologie (100%)

Referentie: TMMA-2018-EC-414 - publicatiedatum 04/07/2018

Thomas More is de hogeschool voor wie meer verwacht van de toekomst: meer mogelijkheden én meer uitdagingen. Om onze visie als innovatieve hogeschool met een sterke regionale dynamiek verder te realiseren zijn wij op zoek naar mensen met Lef, Enthousiasme, Focus en Vertrouwen. Geïnspireerd door deze vier waarden bieden wij je een uitdagende job binnen een dynamische onderwijsomgeving waarin vernieuwing en samenwerking cruciaal zijn.

Profiel en ervaring 
  • Relevant masterdiploma of doctoraat in communicatiewetenschappen, sociale wetenschappen, psychologie,
  • Je hebt een sterke interesse en ervaring in onderzoek naar nieuwe (media)technologie, met een focus op gebruikers en hun ervaring, gedrag en beleving.
  • Je hebt een goede kennis en ervaring in het opzetten en uitvoeren van kwalitatieve (focusgroepen, interviews) en kwantitatieve methoden (vragenlijsten, A/B testen) van sociaalwetenschappelijk onderzoek en gebruikersonderzoek in het bijzonder.
  • Je hebt interesse in, en volgt de nieuwe digitale (media) ontwikkelingen, zoals immersieve technologie (VR, AR, 360° video). Je hebt goed zicht op de opportuniteiten en uitdagingen van deze nieuwe technologie voor verschillende toepassingen (bijvoorbeeld in maketing, entertainment, toerisme, onderwijs, etc). Je kan van daaruit onderzoeksprojecten identificeren en samenwerking realiseren.
  • Je bent in staat om academische kennis (theorieën en methodieken) te combineren met praktische kennis en inzichten.
  • Je bent eventueel bereid om les te geven in de opleidingen.
  • Analytisch vermogen: Je bent succesvol in het herkennen en oplossen van problemen. Je kan een vraagstelling ontleden, verbanden leggen en logische conclusies trekken.
  • Kwaliteitsgericht: Je bent niet tevreden met ‘goed genoeg’ en draagt kwaliteit hoog in het vaandel.
  • Klantgericht: je bent communicatief en kan innovaties in begrijpbare en niet-technische termen uitleggen aan bedrijven of studenten. Je werkt ook goed samen met externe partners of klanten.
  • Innovatief: je bent een out-of-the box denker en spot nieuwe mogelijkheden.
  • Resultaatgericht: Je bent gericht op het realiseren van een eindresultaat en werkt daar planmatig aan.
  • Ondernemend: Je hebt verantwoordelijkheidszin en bent ondernemend.
  • Samenwerken: Je bent een teamplayer en je past je aan aan je omgeving
  • Je beantwoordt aan het profiel van de Thomas More-medewerker.

Inhoud van de opdracht  

Binnen het expertisedomein “creative & innovative business” voeren we in verschillende projecten praktijkgericht onderzoek naar toepassingen van nieuwe digitale (media) voor bedrijven en organisaties. Onder meer aan de hand van markt- en gebruikersonderzoek, praktijktesten en analyse van cases onderzoeken we waar er concrete kansen liggen om nieuwe mediatechnologieën en -concepten in te zetten, hoe een optimale gebruikerservaring kan worden gecreëerd, en welke (nieuwe) business modellen nodig zijn. De resultaten zijn onder meer praktische inzichten, richtlijnen, methodieken en demonstraties van toepassingen. Doel is om actief mee te werken aan innovatie van bedrijven/organisaties of aan oplossingen met een maatschappelijke impact.

Functie

We zijn op zoek naar een gedreven gebruikersonderzoeker voor praktijkgericht onderzoek naar toepassingen van nieuwe (media)technologie. Vertrekkend vanuit vragen en uitdagingen van de praktijk én vanuit wetenschappelijke kennis, werk je mee aan boeiende onderzoeksprojecten waarmee we een impact willen realiseren voor de praktijk. Ben je een ervaren gebruikersonderzoeker met een innovatieve blik én met gezond verstand? Dan ben jij wellicht de geschikte persoon om ons team te versterken. Je komt terecht in een dynamische leer- en werkomgeving waar je de kans krijgt om elke dag mee te werken aan innovaties, waar je je kennis en competenties kan ontwikkelen en kan delen met collega’s, studenten en bedrijven en organisaties.

Jouw taken:

  • Je initieert, leidt en doet praktijkgericht onderzoek naar gedrag en beleving van gebruikers van nieuwe digitale (media) toepassingen. Je werkt daarvoor in verschillende projecten met andere onderzoekers, partners uit het werkveld en met de opleidingen van Thomas More. Je doet literatuuronderzoek, kwantitatief en kwalitatief veldonderzoek, werkt in team aan nieuwe oplossingen of pilots en test deze uit in de praktijk.
  • Je volgt pro-actief digitale innovaties op en je denk mee aan concrete toepassingen ervan voor verschillende domeinen
  • Je dissemineert resultaten en je vertaalt ze naar bruikbare toepassingen of strategisch advies. Je verleent medewerking aan dienstverlening.
  • Je verkent de mogelijkheden van subsidieaanvragen en stelt projectvoorstellen op voor nieuw onderzoek.
  • Je bent een enthousiaste ambassadeur van Thomas More en breidt het netwerk van contacten van de onderzoeksgroep uit.
  • Je wil topkwaliteit te realiseren en met het team bouwen aan de groei van de onderzoeksgroep.
  • Je werkt samen met studenten en docenten uit de opleidingen en draagt zo bij tot state-of-the art onderwijs bij Thomas More.

Aanbod

Voltijdse tewerkstelling als contractueel bediende/onderzoeker

Barema: 502 (master)

Contract van bepaalde duur van 01/09/2018 tot 31/08/2019, met mogelijkheid tot verlenging.

Plaats van tewerkstelling: campus Mechelen

Meer informatie kan je bekomen bij Marijke.lemal@thomasmore.be, onderzoeksmanager creative & Innovative business

Solliciteren (online met CV en motivatiebrief) kan tot en met 30 september 2018.